Главная » 2008»Июнь»10 » Інтелектуальна власність, СОТ і боротьба за портфелі
Інтелектуальна власність, СОТ і боротьба за портфелі
16:16
В Україні розпалюється черговий конфлікт навколо органа державної влади. Цього разу об'єктом суперечки став Державний департамент інтелектуальної власності (ДДІВ). А одним з каталізаторів конфлікту став вступ України у СОТ.
Перший істотний удар по ДДІВ був нанесений у грудні минулого року. Тоді Рахункова палата обнародувала результати свого аудиту цього органу, заявивши про неефективність його роботи і значних фінансових порушеннях. ДДІВ обвинуватили у передачі функцій зі збору коштів від видачі патентів і інших документів, що охороняють інтелектуальну власність суб'єктам підприємницької діяльності, наслідком чого стало акумулювання грошей на їхніх рахунках, а не в держбюджеті. За даними Рахункової палати, за півтора року поза держбюджетом пройшли 115 млн. грн., з яких більш третини використані з порушенням діючого законодавства.
Однак, розгляд претензій Рахункової палати правоохоронними органами нічого не дало. У квітні Генпрокуратура відмовила у відкритті кримінальної справи за фактами порушень у ДДІВ. Проте, Рахункова палата не відмовилася від своїх обвинувачень. На недавній прес-конференції в Києві глава цього органу Валентин Симоненко заявив, що перевірку проводив "не той" відділ прокуратури. Зокрема, відповідь з відмовленням у відкритті справи на адресу Рахункової палати нібито був підписаний прокурором у справах неповнолітніх.
У самому ДДІВ стверджують, що всі ці обвинувачення фікція. І процедура реєстрації і порядок збору коштів, і їхнє акумулювання цілком відповідають не тільки українському законодавству, але і міжнародним стандартам. За словами керівника ДДІВ Миколи Паладія, гроші, які збирають завдяки реєстрації охоронних документів держпідприємства "Український інститут промислової власності" і "Українське агентство з авторських та суміжних прав", дійсно не йдуть прямо в бюджет. Але зроблено це відповідно до рекомендацій Міжнародної рахункової палати. По суті, прийнявши таку схему, Україна пішла шляхом країн ЄС, не порушивши при цьому і внутрішнє законодавство.
Крім того, як затверджує пан Паладій, простий підрахунок показує, що держбюджет насправді нічого від такої схеми не втрачає. Якби всі кошти, зібрані від реєстрації охоронних документів, йшли прямо в держбюджет, то значну частину цих коштів державі довелося б повертати в ДДІВ і підлеглі йому підприємства на виконання ними все тих же функцій по охороні інтелектуальної власності. Ті гроші, які при цьому могли б залишатися в держбюджеті, цілком порівнянні з тим, що зазначені підприємства віддають зараз у виді податків. При цьому існуюча схема дозволяє платити співробітникам і ДДІВ, і Укрпатенту, і Агентства цілком конкурентну зарплату, що вони навряд чи одержували б при розподілі засобів через Держказначейство.
Інший блок претензій до Державного департаменту інтелектуальної власності виник у зв'язку з вступом України у СОТ, а саме - у зв'язку з істотним збільшенням розмірів зборів, що з 16 травня повинні платити ті, хто бажає зареєструвати заявку на винахід або торговельну марку.
Постанова, що збільшує розмір зборів, була прийнята ще восени минулого року. Відповідно до нього, з дати вступу України у СОТ розміри зборів за реєстрацію і підтримку патентів, торговельних марок і авторських прав збільшуються в десятки разів. Пільги зберігаються лише для фізичних осіб і неприбуткових організацій. І хоча ставки зборів розроблялися ще попереднім урядом, усі шишки посипалися на Державний департамент інтелектуальної власності.
У Комітеті Верховної Ради з питань науки і освіти підрахували, що максимальне збільшення витрат, що відтепер повинні нести підприємства на реєстрацію і підтримку патентів склало порядку 35 разів. Крім того, нові ставки перевищують аналогічні тарифи в інших країнах СОТ. За словами керівника Комітету Володимира Полохала (представник фракції БЮТ), така ситуація приведе до втрати Україною цінних розробок і експансії на вітчизняний ринок іноземних патентовласників.
У ДДІВ вважають, що ці побоювання безпідставні. Тарифи дійсно виросли. Однак при своїх підрахунках Комітет брав не всю картину, а окремі положення і лише за окремими країнами, серйозно спотворивши реальну ситуацію. У дійсності ж вартість одержання патенту в Україні з 16 травня складає порядку 1 тисячі доларів США, у той час як у середньому в ЄС вона складає 2 тисячі євро.
Що ж стосується неприбуткових організацій, то для них плата за патент зараз складає близько 200 грн., а до вступу України у СОТ було 50 грн. Крім того, ці ставки однакові як для українських розробників, так і для іноземних.
Згаданий керівник ДДІВ М. Паладій вважає, що для компаній, зазначені суми не такі вже й великі. За його словами, патентуватися в Україні тепер захочуть багато іноземних компаній. Але нічого страшного в цьому немає. Конкурентне середовище на ринку інновацій тільки поліпшать кінцевий продукт, споживаний українцями.
Не варто боятися також, на думку пана Паладія, і зменшення кількості патентованих українських розробок. Адже у нас занадто багато патентів роками порошаться на поличках дослідницьких інститутів, і не впроваджуються у виробництво. Причина цьому проста - ще по старій совковій традиції багато дослідники реєструють патенти лише "для галочки", або для одержання чергового наукового ступеню. Ніякої практичної користі ці розробки не приносять. З підвищенням же ставок, таких випадків, припускають у ДДІВ, буде усе менше і менше.
Незважаючи на ці доводи, згаданий керівник парламентського Комітету з питанням науки і освіти вважає, що ДДІВ необхідно ліквідувати як орган. Замість нього, вважає пан Полохало, необхідно створити окремий орган у структурі виконавчої влади, що сконцентрує у собі усі функції із захисту інтелектуальної власності. При цьому не зовсім зрозуміло, чим такий новий орган буде кардинально відрізнятися від існуючого нині.