Як оцінити інноваційний потенціал тієї чи іншої компанії? Найпростіший
спосіб оцінки - за кількістю присвоєних патентів. У кожній країні власне
патентне відомство, але тонкощі в тому, що всі великі компанії - незалежно від
місця прописки - реєструють свої винаходи в США. В Америці не тільки найбільш
конкурентний ринок, а й добре функціонуюча система захисту авторських прав.
IFIPatentIntelligence (підрозділ голландського медіахолдингу WoltersKluwer) підрахувала кількість патентів, виданих в минулому році американським
патентним відомством США, світовим компаніям. Рейтинг очолює IBM, яка
отримала в 2009 році 4914 патентів - компанія тримається на першому місці вже
17-й рік поспіль. За нею ідуть Samsung (3611) і Microsoft (2906). Серед 8
компаній, що зареєстрували в минулому році більше 1500 винаходів, чотири з
Японії, три з США і одна з Кореї. Російських компаній у рейтингу, що включає 50
позицій, немає взагалі. Автори дослідження відзначають, що вперше за багато
років, американські компанії отримали у США менше патентів, ніж іноземні.
Незважаючи на те, що вершина рейтингу інтернаціональна, можна помітити,
що американські компанії значно випереджають іноземців за здатністю отримувати
зі своїх винаходів прибуток. За даними Worldscope, у IBM рентабельність
інвестованого капіталу в 2009 році склала 29%, у Microsoft - 36%, а в Intel -
10%. Показники Samsung і Canon не перевищили 10%, а у Panasonic і Toshiba
виявилися і зовсім від'ємними. По прибуткам на отриманий патент перші місця
займають не найбльш винахідницькі компанії - General Electric (№ 16) з $ 11,3
млн за патент, Cisco Systems ( № 18) з $ 6,6 млн і Hewlett-Packard (№ 10) $ 6,3
млн.