«Реклама - рушій прогресу» - ця фраза здавна відома кожному з нас. Вже давно
минули часи, коли запорукою успіху того чи іншого товару була його висока якість.
Сьогодні запорукою успіху та високого попиту є хороша рекламна кампанія. Серед
розмаїття пропонованої на ринку продукції споживач обирає ту, яка найчастіше
блимає на екранах телевізорів чи бігбордах, яка обіцяє найбільші переваги або
найнижчу ціну.
В умовах економічної кризи все частіше споживач обирає те, що дешевше. А
дізнається він про це «найдешевше» все з тих же рекламних носіїв. Саме тому чи
не кожен суб‘єкт підприємницької діяльності у своїх рекламних проспектах
зазначає «найнижча ціна», «акція», «дешевше не буває». Іноді ця інформація
справді відповідає дійсності і споживач отримує обрану продукцію за ціною, що
нижча, ніж у конкурентів, а іноді такі фрази вживаються виключно для залучення
нових клієнтів, не маючи при цьому жодного підґрунтя.
Реклама, яка містить непідтверджені дані, обіцяє настання неіснуючих наслідків,
перебільшує переваги того чи іншого продукту, послуги тощо, є неточною чи
двозначною, містить порівняння з діяльністю/продукцією інших суб’єктів
господарської діяльності, є недобросовісною. Вона вводить в оману споживачів,
завдає шкоди конкурентам, суспільству та державі в цілому.
Одним з основоположних принципів реклами – «Реклама не повинна підривати довіру
суспільства до реклами та повинна відповідати принципам добросовісної
конкуренції» (ст. 7 Закону України «Про рекламу»).
Розповсюдження інформації про так звані «найнижчі ціни» повинно бути
документально підтвердженим, містити аналіз цін інших суб’єктів господарської
діяльності, що діють у тому ж сегменті ринку. Будь-яка фізична чи юридична
особа має право звернутись до розповсюджувача такої реклами та отримати
інформацію щодо того, на чому базуються рекламні твердження. Таке право
гарантоване законодавством України, а саме Законом України «Про звернення
громадян», стаття 1 якого говорить наступне: «Громадяни України мають право
звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань
громадян, підприємств, установ, організацій
незалежно від форм
власності, засобів масової інформації,
посадових осіб відповідно до
їх функціональних обов'язків із
зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності,
заявою або клопотанням щодо
реалізації своїх
соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів, та
скаргою про їх порушення». На відповідь на звернення законодавством встановлено
термін 30 днів.
Законодавство України однозначно розцінює поширення неповних, неточних, неправдивих відомостей, зокрема
внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи
нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинути на наміри цих осіб
щодо придбання (замовлення)
чи реалізації (продажу,
поставки, виконання, надання) товарів, робіт, послуг цього суб'єкта господарювання,
як акт недобросовісної конкуренції. Така реклама містить ознаки порушень,
зазначених у статті 15 «Досягнення неправомірних переваг у конкуренції» та
статті 15-1 «Поширення інформації, що вводить в оману» Закону України «Про
захист від недобросовісної конкуренції».
Однозначною є й позиція суду в справах такого характеру, про що свідчать
багаточисленні рішення Вищого господарського суду України, який є касаційною
(тобто найвищою) інстанцією у справах
про недобросовісну конкуренцію.
Цікавим прикладом із судової практики може слугувати Постанова Вищого
господарського суду України від 29.06.2010р. № 11/171-0-09 (з повним текстом
Постанови можна ознайомитись на сайті Єдиного державного реєстру судових
рішень). Предметом розгляду даної справи стало розміщення ЗАТ "Фоззі
Юг" у м. Херсон на бігбордах (спеціальні рекламні конструкції розміром 3х6
м) реклами такого змісту: "Ми перевіряємо 30000 цін конкурентів, тому в
нас дешевше"; реклама містила знак для товарів і послуг "Сільпо".
Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету
України було проведено моніторинг ринку і встановлено, що розміщена в рекламі
інформація не відповідає дійсності та винесено рішення про визнання дій ЗАТ
"Фоззі Юг" актом недобросовісної конкуренції та накладення штрафу у
розмірі 12500, 00 гривень. Вищий господарський суд у своєму рішенні від
29.06.2010р. підтвердив правомірність та законність дій Херсонського обласного
територіального відділення Антимонопольного комітету України.
Отож, при розміщенні реклами варто попередньо ознайомитись з положеннями
законів України «Про рекламу» та «Про
захист від недобросовісної конкуренції» та пам’ятати про відповідальність за
відомості, які ви надаєте і про передбачені законодавством санкції – «Вчинення
суб'єктами господарювання дій,
визначених Законом України «Про
захист від недобросовісної конкуренції» як недобросовісна конкуренція, тягне за собою накладення штрафу у
розмірі до п'яти
відсотків доходу (виручки)
від реалізації продукції (товарів,
робіт, послуг) суб'єкта господарювання за останній звітний
рік, що передував року, в якому накладається штраф.
А ще, безперечно, варто не забувати, що спокусити споживача шляхом введення
його в оману можна раз чи двічі, а завоювати його прихильність надовго можна
тільки дотримуючись високих стандартів якості.
Источник: http://www.intelpro.ua
�G��H(�� �нь таким чином ви забезпечите собі гарантію на
можливість доказу в суді чи в іншому уповноваженому органі своїх прав.
По-друге, будучи виробником тієї чи іншої продукції, яка користується попитом і
набуває популярності, не шкодуйте часу та коштів для реєстрації власних
позначень. Інакше такою можливістю скористаються конкуренти і ви втратите
значно більше.
У випадку, коли ви дізнались про порушення ваших прав на позначення товару,
найменування, копіювання його зовнішнього вигляду, дискредитацію на ринку тощо,
не зволікайте зі зверненням про порушення до відповідного територіального відділення
Антимономольного комітету чи до суду, оскільки законодавством України
встановлено шестимісячний строк звернення до відповідних органів про порушення
законодавства про захист від недобросовісної конкуренції.
І, звичайно ж, не замовчуйте про факти порушення такого законодавства. Тому що
сьогодні ви бачите що невідомий виробник скопіював упаковку ваших улюблених
цукерок, що для споживача не є великою проблемою, а завтра хтось скопіює
упаковку, наприклад, ліків і, прийнявши їх за якісну продукцію, ви ставите під
загрозу здоров’я, а іноді й життя.
Недобросовісна конкуренція є не виключно проблемою виробників, а проблемою
кожного з нас, оскільки якісна продукція є запорукою безпеки вас та вашої
сім’ї.
Источник: http://www.intelpro.ua
|